Roadkill forum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kan religion potentielt "uddø"?

+2
Den Gode Mand
Giesji
6 deltagere

Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Giesji Søn Nov 25, 2007 4:31 am

Jeg sad just og læste om noget ang. at solen gradvist rykker sig tættere på jorden, og forskere derfor forsøger at finde en måde at få sendt mennesker ud til planeter der minder nok om jorden til at vi kan bo på dem.

Hvis/når det engang bliver muligt, og vi lever vidre, skaber flere generationer, hvordan vil religionen så se ud på den nye planet mere end 100 år efter der er skabt menneskelig liv på den planet?
Til den tid burde vi jo uden tvivl have langt bedre pålidelige kilder til at fortælle om vores fortid (ja, jeg kalder biblen for en upålidelig kilde) og ved hvor vi oprindeligt kommer fra. Og eftersom Gud jo skulle have skabt jorden, og mennesket i hans billede, og vi ikke længere bor på jorden, er vi vel potentielt ikke i Guds varetægt længere. Vi ved vi stammer fra jorden, og vi er nået til den nye planet via menneskelig teknologi. Altså ikke noget Gud har bestemt vi skulle.

Men hvis vi formår at leve i flere tusinde år på den nye planet, ville der så opstå nye religioner istedet?
Efter mine personlige teorier er religion udelukkende skabt på primitiv viden. Langt de fleste opstod i en tid, hvor vi generelt ikke vidste ret meget om verdenen, og manglede svar på vores tilværelse og existens, og meningen med den.
Vi bliver uden tvivl klogere og klogere for hver dag der går, og vil sansynligvis konstant udvikle os og forny vores viden for verden. Men vil det ikke være en mere håndgribelig 'religion' der ville opstå, hvis den var baseret på noget man kan bevise?
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Den Gode Mand Søn Nov 25, 2007 1:47 pm

Religion er af natur noget hvor man danner sig en opfattelse af verdenen, som ikke bygger på beviser, fordi man ikke er i stand til at bevise det. Man troede jorden var flad, fordi man ikke vidste bedre og den så sådan ud. Man tror på gud fordi man ikke kan forklare alle ting i verdenen. Det vil vi nok aldrig blive i stand til, så gud vil nok altid findes, for han findes nok mest i folks bevidsthed. En religion eksisterer så længe der er nogen som tror på den. Religionen er alt det vi ikke kan begrunde rationelt.
Så tror ikke at vi får en religion i fremtiden som er baseret på beviser. Religion handler om tro og ikke viden. For mange er det jo troen og usikkerheden, som giver håbet og ikke visheden.
Selvfølgelig vil vi have andre religioner i fremtiden. Religioner ændrer sig, så de passer ind i tiden, for ellers vil folk jo ikke tro på dem mere.
Den Gode Mand
Den Gode Mand
n00b

Mand
Antal indlæg : 42
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Lewd Søn Nov 25, 2007 3:15 pm

Jeg tror også at der altid vil være nogle fjolser, som Tom Cruise, der tror på et eller andet fjollet...
Lewd
Lewd
Særling

Kvinde
Antal indlæg : 37
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://www.myspace.com/oehlin

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Den Gode Mand Søn Nov 25, 2007 3:26 pm

præcis. Mange af de nyere religioner er jo blot rene pengemaskiner. Meget god afspejling af vores samfund...
Den Gode Mand
Den Gode Mand
n00b

Mand
Antal indlæg : 42
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Giesji Søn Nov 25, 2007 5:26 pm

Hvis religion er spiret af uvidenhed, og som en forklaring på alt det vi ikke ved, hvorfor har vi så stadig religion, selvom vi er blevet klogere?
Selvfølgelig finder vi nok aldrig ud af ALT om verdenen, men vi har da lært en hel del ting siden religionerne blev født.
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Anas Søn Nov 25, 2007 5:32 pm

Selvfølgelig vil der stadig være religion. Som sagt er religion tro, ikke viden. Troen vil altid være der - om det så er gud eller aliens man tror på .. ?
Ligemeget hvor mange spørgsmål mennesket svarer på, vil det bare lede til nye spørgsmål. Troen er på den måde altid holdt i live

Anas
n00b

Mand
Antal indlæg : 2
Age : 33
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Giesji Søn Nov 25, 2007 5:42 pm

Anas skrev:
Ligemeget hvor mange spørgsmål mennesket svarer på, vil det bare lede til nye spørgsmål. Troen er på den måde altid holdt i live

Hvilke spørgsmål har vi idag, kun religion kan svare på?
Jeg mener nu vi har fået dækket de mest relevante ret godt.
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Den Gode Mand Søn Nov 25, 2007 7:34 pm

Dør jeg i morgen? Vinder jeg i lotto? Møder jeg min udkårne?
Du kan selvfølgelig godt komme med en videnskabeligt begrundet sandsynlighed for at nogle af disse ting vil ske, men det er jo ikke det vi er interesserede i.

Hvis vi skal tage mere videnskabelige spørgsmål.
Hvordan opstod universet? (ja bigbang er en teori, men ikke endegyldigt bevist, blot plausibel og generelt anerkendt) Hvad var der før big bang?
Hvordan opstod livet?
Er der noget som styrer vores liv? (skæbne)
Den Gode Mand
Den Gode Mand
n00b

Mand
Antal indlæg : 42
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Hartvig Søn Nov 25, 2007 7:51 pm

Religion vil aldrig "uddø" så længe vi ikke kan forklare nogle af de eksistensielle spørgsmål, så længe vil der være religion. Så længe vi ikke kan forklare hvad der sker efter døden så længe vil der være nogen der bruger religion som en mulighed til at svare på det. Den dag hvor vi tager væk for planeten vil det ikke være med de religioner som vi har i dag, men være nogen der er tilpasset til den virkelighed vi har til den tid.
Hartvig
Hartvig
n00b

Mand
Antal indlæg : 11
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af kamomilla Søn Nov 25, 2007 10:24 pm

tror aldrig religion vil uddø for der vil altid være spørgsmål som vi ikke kan svare på... hvor stammer vi helt præcis fra ved godt at videnskaben har et svar på det men det er bare ikke svar nok for nogen eller overbevisende nok
kamomilla
kamomilla
n00b

Kvinde
Antal indlæg : 20
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Giesji Ons Nov 28, 2007 8:32 pm

kamomilla skrev:tror aldrig religion vil uddø for der vil altid være spørgsmål som vi ikke kan svare på... hvor stammer vi helt præcis fra ved godt at videnskaben har et svar på det men det er bare ikke svar nok for nogen eller overbevisende nok

Er det så ikke mere et spørgsmål om at folk generelt bare gerne VIL have ubesvarlige spørgsmål, så de har en undskyldning for at tro på noget overnaturligt? Hvis de svar der gives, bare ikke er gode nok, selvom de holder mere vand, end mange religioners svar?
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Den Gode Mand Tors Nov 29, 2007 3:48 pm

Hvis du skulle dø i morgen, ville du så gerne have det at vide?
Hvis du kunne få et 100% sikkert svar på alt, ville du så virkelig gerne høre svaret på dit spørgsmål?
Det er jo spørgsmålende, håbene, tabene, og det uvisse der gør det interessant at leve
Den Gode Mand
Den Gode Mand
n00b

Mand
Antal indlæg : 42
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Giesji Fre Nov 30, 2007 10:27 pm

Den Gode Mand skrev:Hvis du skulle dø i morgen, ville du så gerne have det at vide?
Hvis du kunne få et 100% sikkert svar på alt, ville du så virkelig gerne høre svaret på dit spørgsmål?
Det er jo spørgsmålende, håbene, tabene, og det uvisse der gør det interessant at leve

Personligt ville jeg faktisk gerne vide det, ja.
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Den Gode Mand Lør Dec 01, 2007 3:28 pm

Hvorfor?
Den Gode Mand
Den Gode Mand
n00b

Mand
Antal indlæg : 42
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Giesji Man Dec 03, 2007 4:18 am

Den Gode Mand skrev:Hvorfor?

Hvorfor ikke?
Jeg er nysgerrig. Jeg kan godt lide at lave mine egne teorier og filosofier, men det når som regel til et punkt, hvor min egen teori ikke er nok. Det irritere mig ofte grænseløst at visse ting ikke har nogen defentive svar, som man kan forholde sig til og kalde et faktum.

Det vil selvfølgelig også udslette alt hvad der hedder diskution og selvstændig tankegang. Men helt basale ting, som hvordan vi opstod, hvorfor vi er her, hvorfor nogen ting bare er som de er, er noget jeg bare gerne ville vide.
Og jeg ville også vide om jeg snart skulle dø, for så har jeg en mulighed for at skrive et lille romantisk afskedsbrev, så jeg kan få sagt det jeg ville sige, og så folk har noget at huske mig på.
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Kan religion potentielt "uddø"? Empty Sv: Kan religion potentielt "uddø"?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum