Roadkill forum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Robotter

3 deltagere

Go down

Robotter Empty Robotter

Indlæg af Giesji Ons Nov 28, 2007 8:43 pm

Det har efterhånden imponeret mig en hel del, hvor langt teknologien er nået med robotter. Det er selvfølgelig japserne der styre med hård hånd, og der er en forsker der har lavet en tro kopi af sig selv, helt ned til hver en detalje. Hvorfor, ved jeg ikke.

Robot kæledyr har også længe været et populært legetøj, og jeg gad personligt godt eje en Pleo.
Der er også lavet en robot sæl til gamle demente mennesker, som har en passende størrelse og vægt der svare til et spædbarn, og har en lun kropstempratur så den virker mere ægte, mens den vrider sig, blinker med dens enormt store og bedårende øjne, og udstøder små lyde.

Men hvor føre hele robot teknologien os hen, i en nær fremtid? Vil det være en fordel, eller en ulempe?
Er de fleste robot film en overdrivelse, eller ville der være en potentiel fare for at det kunne løbe løbsk, og vi alle blev slået ihjel af koldblodige robotter?

Robot kæledyr er jo et udemærket alternativ til folk med allergi. Men hvor meget kan man egentlig knytte sig til sådan en elektronisk fætter, og skal man ikke huske på at bevare kærligheden for virkelige væsner? Måske kan en elektronisk kat nogen ting, min rigtige kat ikke kan, da dens muligheder er uendelige, men min rigtige kat er trods alt et levende væsen, og det ville jeg respektere i langt højre grad.

Men hvad med menneskelige robotter? Man kan sætte dem til et hvert arbejde man ønsker, og de ville ikke beklage sig. Det er jo alt sammen dejligt og skønt, men ville det ikke sætte en masse rigtige mennesker ude af arbejde? De kan trods alt godt beklage sig!
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Robotter Empty Sv: Robotter

Indlæg af Den Gode Mand Tors Nov 29, 2007 3:46 pm

Det kommer an på hvilken slags robot man tager. En robot, som ikke tænker, men blot udfører et stykke arbejde, har jo ikke brug for rettigheder. En robot, som kan tænke selvstændigt (kunstig intelligens) og som kan reproducere sig selv, skal måske endda betragtes som et levende væsen. Det kan godt være at vi lavede det i første omgang, men når det først er lavet, kan det klare sig selv. Hvis vi nogensinde når så langt, skal vi nok til at revurdere en del opfattelser omkring hvad der er et levende væsen og hvilke rettigheder der tilkommer hvem.

Kort sagt mener jeg at man skal skelne mellem en robot, som er et selvstændigt individ, og en robot, som blot udfører det den er programmeret til.

Om det kommer til at gå så galt, som det gør i nogle film, kommer an på hvordan folk i virkeligheden kommer til at behandle roboter, når og/eller hvis vi når så langt.
Den Gode Mand
Den Gode Mand
n00b

Mand
Antal indlæg : 42
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Robotter Empty Sv: Robotter

Indlæg af Giesji Tors Nov 29, 2007 6:56 pm

Selvom en robot kan træffe selvstændige valg, vil jeg nu ikke mene at den kan betragtes på lige fod med et levende væsen.
Selvom den selv kan bestemme om den vil gå til højre eller venstre, så har den jo ikke nødvendigvis føelser af den grund, og kan derfor hverken blive mishandlet psykisk, eller forkælet.

Robot-peten Roboreptile/raptor kan træffe tilfældige handlinger, ud fra hvad den kan se og høre. Men derfor er den nu stadig kun et stykke legetøj.
Giesji
Giesji
Admin

Antal indlæg : 63
Age : 37
Registration date : 24/11/07

http://giesji.dk

Tilbage til toppen Go down

Robotter Empty Sv: Robotter

Indlæg af Den Gode Mand Tors Nov 29, 2007 11:33 pm

Nu mener jeg så sofistikerede robotter at deres intelligens er på højde eller overgår menneskers. For selv om robotter vil blive lige så kloge, eller klogere end os, så vil mange mennesker nok stadig se ned på dem, fordi vi skabte dem jo. Mange vil stadig bare kalde dem for en "ting", selv om de ville kunne overleve og reproducere sig selv, selv uden os mennesker.
Skal noget have følelser for at være levende?
Den Gode Mand
Den Gode Mand
n00b

Mand
Antal indlæg : 42
Age : 36
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Robotter Empty Sv: Robotter

Indlæg af Martin Fre Nov 30, 2007 5:09 am

Jeg læste en artikel af en fyr der var rimeligt langt fremme i skoene ifht. androide teknologi, her tænker jeg paa robotter der ligner mennesker.

Han paastar, og det vil jeg nok give ham ret i, at robotter med menneskeligt udseende vil blive mest brugt indenfor sexindustrien. Forestil dig at du har en androide-robot staaende i skabet der sørger for oprydningen der ligner en hot tøs - saa kan man downloade fræk software et sted fra nettet, og uploade det i den - og vupti, man har sin Jenna Jameson personlighed lige ved fingerspidserne, og saa slipper man for at rykke i banditten naar man gerne vil sprede den hvide glæde.

Det tror jeg bliver meget stort.

Martin
n00b

Antal indlæg : 22
Age : 38
Registration date : 25/11/07

Tilbage til toppen Go down

Robotter Empty Sv: Robotter

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum